18.2.2025
Nejvyšší kontrolní úřad
Ze zanedbaných a nevyužívaných nemovitostí o rozloze 27,4 ha se díky dotacím staly např. obecní úřad, denní stacionář pro seniory, hasičská zbrojnice, mateřská škola, komunitní centrum, multifunkční zařízení, park či zóna aktivního i pasivního odpočinku.
Původní podoba Nuselského pivovaru v Praze, foto D. Kopačková, redakce
Ze zanedbaných a nevyužívaných nemovitostí o rozloze 27,4 ha se díky těmto dotacím staly např. obecní úřad, denní stacionář pro seniory, hasičská zbrojnice, mateřská škola, komunitní centrum, multifunkční zařízení, park či zóna aktivního i pasivního odpočinku.
NKÚ však našel nedostatky jak na straně poskytovatelů dotace, kterými byly Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Státní fond podpory investic (SFPI), tak na straně příjemců. U sedmi z devatenácti kontrolovaných projektů, tedy u více než jedné třetiny, odhalili kontroloři nedostatky nasvědčující porušení rozpočtové kázně, a to až do výše 32,5 mil. Kč. Šlo nejčastěji o chyby při zadávání veřejných zakázek a o nezpůsobilé výdaje.
Přesto NKÚ vyhodnotil kontrolované projekty a výdaje na ně jako účelné, s výjimkou jednoho
(V tomto případě příjemce dotaci ve výši ěř 23 mil. Kč vyčerpal, avšak plánovanou tělocvičnu s lezeckou stěnou, fitness, sociálním zařízením, bufetem aj. nevybudoval.)
U MMR a SFPI odhalil NKÚ významné nedostatky zejména v kontrolní činnosti
Ministerstvo např. v konečné fázi projektu mnohdy nekontrolovalo závěrečné vyhodnocení ani finanční vypořádání vyplacených dotací. SFPI na místě u příjemce dotace neprováděl kontrolu v rozsahu stanoveném právním předpisem.
Kontrola NKÚ ukázala, že MMR poskytlo dotaci i příjemci podpory, který v žádosti uvedl nepravdivé informace o tom, že objekt/areál neleží v záplavovém území stoleté vody, ačkoliv se v takovém území nacházel.
Ministerstvo také uhradilo stavební práce, které nebyly v době fakturace provedeny – původně plánovanou zámkovou dlažbu totiž příjemce podpory v průběhu stavby nahradil žulovými kostkami, aniž by o tom ministerstvo informoval.
Za nedostatek považuje NKÚ rovněž fakt, že jediným sledovaným parametrem ze strany MMR a SFPI je počet uzavřených smluv, a nikoliv např. velikost zrevitalizované plochy.
NKÚ dále zjistil, že revitalizované pozemky a rekonstruované stavby ve veřejném vlastnictví obcí, měst a krajů zůstávají v „Národní databázi brownfieldů“, přestože svým charakterem již definici brownfieldu neodpovídají. NKÚ proto doporučuje MMR zajistit takovou meziresortní výměnu informací, která by vedla k aktualizaci údajů v „Národní databázi brownfieldů“.
Někteří příjemci dotace si postup chybně vykládali
Vzhledem k tomu, že MMR nestanovilo jednoznačně, za jakých podmínek mohou být výdaje vynaložené na území mimo registrovaný brownfield způsobilé, někteří příjemci dotace si postup chybně vykládali.
Jako způsobilé k proplacení pak uplatnili i výdaje za stavební práce na parcelách mimo území brownfieldu. Naopak SFPI stanovil jednoznačně, že náklady, které jsou neoddělitelnou součástí revitalizace, ale byly vynaloženy mimo revitalizované území, jsou k proplacení nezpůsobilé.

Brownfieldy budou jedním z t letošního druhého ročníku konference Kroky k udržitelnému stavebnictví. Protože má smysl dávat nový život starým budovám a zanedbaným městským lokalitám a pozemkům, která jsou mnohdy bolavým místem i v samotných centrech.
Program tem brownfieldy začneme a budeme v přednáškách pokračovat k dílčím technologiím a řešením pro udržitelnost. A bude i v loňském roce velmi úspěšná komentovaná prohlídka vzorků, které mají recyklaci v rodném listě.
Rekapitulace prvního ročníku

Související články
- Otevřete dveře kouzlu Vánoc
- AGC Glass Europe nabízí nový generátor environmentálních prohlášení o produktu (EPD)
- Příliš mnoho proměnných ve stavebních prognózách
- Jak se řeší voda v zemi, kde téměř není voda
- Oprava roubenky krok za krokem – 5. díl
- Nejširší přehled technologií a inovací pro střechy a úsporné bydlení na veletrhu STŘECHY-SOLAR-ŘEMESLO