Stát bude mít další dva roky na dokončení digitalizace svých služeb, aby se na ni úřady mohly dostatečně připravit. Odklad na rok 2027 prezident Petr Pavel podepsal v novele zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), která má řešit hlavně pravidla telemarketingu.
Součástí odkladu, který chce opozice napadnout u Ústavního soudu, je i ustanovení, podle něhož by úřad nemusel provést digitální úkon, pokud by mu to způsobilo „nepřiměřenou zátěž“, tedy bylo by to podle předkladatelů „neefektivní, nehospodárné a neúčelné“. Úřady by mohly požádat o zrušení úkonů v katalogu digitálních služeb, které jsou využívány minimálně.
Novela podle vládní předlohy měla přinést plošný zákaz marketingu prostřednictvím jakékoli hlasové komunikační služby, tedy nejen telefonické, s výjimkou případů, kdy s tím volaný souhlasil. Poslanecká sněmovna ale toto upřesnění vypustila. Novela tak kromě jiného přesouvá řešení všech sporů klientů s operátory o platby na Český telekomunikační úřad. Část sporů mají řešit soudy a část úřad. Úřad dosud řešil jen spory o volání, data a SMS. Nově bude řešit i další spory související s placením, jako jsou třeba splátky za mobilní telefon od operátora nebo nákup SMS jízdenek.
Novela má také usnadnit výstavbu anténních stožárů pro šíření mobilního signálu i souvisejících staveb, a to především v odlehlých oblastech nebo chráněných krajinných oblastech. U staveb anténních stožárů pro veřejné komunikační sítě do výšky 50 metrů a souvisejících zařízení se nebude posuzovat krajinný ráz podle uvedeného zákona. Půjde o případy, kdy operátoři potřebují pokrýt území signálem ze svého závazku. Povolování staveb základnových stanic se podle předlohy přesune ze stavebních úřadů nejnižších obcí na obce s rozšířenou působností.
Novela zákona o elektronických komunikacích má také umožnit vyšší ochranu klientů bank před podvody. Zabránit tomu má spolupráce mezi podnikateli zajišťujícími mobilní veřejnou komunikační síť, bankami a družstvy. Propojení informací o potenciálně podvodných hovorech a informací o případných podezřelých aktivitách může podle zdůvodnění představovat velmi účinný nástroj k ochraně zákazníků a k minimalizaci rozsahu těchto typů jednání a souvisejících škod.
Zdroj: ČTK
Foto: FREEPIK.com
Související články
- Zatočit s předsudky se rozhodli advokáti zaměření na náhradu nemajetkové újmy – Advokacie
- ESLP: ČR poskytla dítěti s Aspergerovým syndromem dostatečnou podporu – Judikatura
- Nová pravidla pro sociálně-zdravotní služby míří do Senátu, PS je schválila – Legislativa
- Změnu v kapitálových požadavcích na banky v likvidaci prezident podepsal – Legislativa
- PS podpořila možnost dlouhodobého pobytu pro uprchlíky z Ukrajiny – Legislativa
- Předseda ČAK přeje všem advokátkám a advokátům hodně štěstí v novém roce – Advokacie