Rozhovor
Dne 11. února 2025 prošel v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR druhým čtením vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní (sněmovní tisk č. 784) a kterým se mimo jiné ještě více posiluje postavení Celní správy ČR při vymáhání pohledávek orgánů veřejné správy. Cílem návrhu je, aby orgány Celní správy ČR převzaly zcela nebo alespoň z části správu placení (tj. výběr a vymáhání) peněžitých plnění v režimu dělené správy tam, kde dosud uvedenou agendu orgány Celní správy ČR nezajišťují. Na dopady a koncepčnost tohoto návrhu se redakce Advokátního deníku zeptala soudního exekutora a člena Právní a legislativní komise Exekutorské komory ČR Martina Štiky.
Je podle Vás žádoucí a potřebné, aby došlo k posílení Celní správy ČR jako univerzálního vymahače peněžitých plnění v režimu dělené správy?
Úvodem musím uvést, že v návrhu postrádám hlubší smysl. Tím spíš, když agenda vymáhání peněžitých plnění je v ČR dlouhodobě pokryta soudními exekutory. Navíc i v současné době má veřejnoprávní věřitel možnost výběru, jestli bude pohledávku vymáhat sám, prostřednictvím exekutora nebo Celní správy ČR.
Většina měst, obcí a dalších orgánů veřejné moci přes exekutory dávno své pohledávky vymáhá. Ptáte se, proč tomu tak je? Jako exekutoři jsme v našem postupu rychlí, efektivní. Máme vyškolené zaměstnance. Disponujeme tak vysokou mírou specializace na vymáhání všech pohledávek. A to nemluvím o úrovní našeho software. V tomto nám prostě stát nemůže konkurovat.
Současně jsem nikde nezaregistroval, že bychom právně veřejnoprávní pohledávky vymáhali hůř než stát, nebo dokonce špatně. Naopak. Neexistuje proto podle mě žádný relevantní společenská poptávku na takovou změnu. Proto to považují za zcela nežádoucí.
Může se to dotknout i státního rozpočtu?
Ano, jednoznačně. Úplné nebo i částečné převzetí agendy placení (tj. výběr a vymáhání) peněžitých plnění v režimu dělené správy Celní správou ČR bude znamenat značnou ekonomickou zátěž pro státní rozpočet. Bude nutné nabrat a zaškolit další zaměstnance, což vygeneruje značné personální náklady. Pořízení adekvátního technického zázemí pro rozšíření této agendy bude vyžadovat další investice. Opomenout nelze ani vytváření zbytečných administrativních nákladů. Nutno přiznat, že tyto náklady v konečném důsledku ponesou daňoví poplatníci.
Může to znamenat výraznou ztrátu pro státní rozpočet nebo rozpočty měst a obcí (v souhrnu až několik miliard ročně).
Co je však důležité? Že na vymáhání pohledávek přes exekutory se daňový poplatník nepodílí. Veškeré náklady běžících exekucí hradí samotní účastníci exekuce.
Nebude to chaotické pro samotné dlužníky? Jednou u nich vymáhá exekutor, poté Celní správa…
V praxi platí, že vymáhání peněžitého plnění jakýmkoliv jiným orgánem, než exekutorem je pro samotného dlužníka vždy chaotické a nepřehledné. Během posledních více než 25 let si občané České republiky zvykli, že dluhy na území Česka vymáhá exekutor. Lidé už vědí, že postupujeme podle Exekučního řádu. Tak nějak v kostce znají alespoň základní strukturu řízení a jednotlivé způsoby. Dokážou uplatnit opravné prostředky.
Celní správa ČR však postupuje podle jiného zákona, takže dlužníci v tom opravdu budou lidově řečeno plavat. Navíc – o nařízených exekucích se lidé běžné informují z Centrální evidence exekucí. Stát, resp. Celní správa ČR, ovšem obdobný registr nemá. Myslím si, že dlužník je ten poslední, kdo by chtěl podobnou změnu.
Co by tedy bylo podle Vás koncepční?
V první řadě to, aby Celní správa nebyla zatěžována jinou než její primární činností. Je to ozbrojený bezpečnostní sbor. Má se profilovat především v oblasti celnictví, správy spotřebních a energetických daní, dělené správy a hazardních her. Hraje tak klíčovou roli v ochraně ekonomických zájmů, zajištění bezpečnosti a ochraně spotřebitelů. V dnešní nestabilní geopolitické situaci je nutné počítat kdykoliv s možností dramatických změn v Evropě. Nelze proto vyloučit, že Celní správa ČR bude muset důsledně vykonávat svojí primární činnost. Zejména celnictví, pátrací nebo dohledovou činnost. A to kdykoliv, ze dne na den. Proto její cílené zatěžování další agendou, kterou navíc už vykonávají exekutoři, je nesprávné.
Zejména i z těchto důvodů se nabízí jako koncepční řešení to, aby Celní správa ČR agendu vymáhání zcela opustila. Tím pádem by vymáhání všech veřejnoprávních pohledávek bylo přeneseno výlučně na soudní exekutory.
Redakce AD
Foto: archiv Martina Štiky
Související články
- NSS posuzoval případ whistleblowera a rozhodl v jeho prospěch – Judikatura
- Slovensko umožní úřadům zpoplatnit informace, sněmovna prolomila veto – Svět práva
- Poslední letošní školení jihočeských advokátů bylo o promlčení práva – Advokacie
- Policistovi, který ukradl 180 kg čedaru, nedovolil soud návrat do služby – Svět práva
- Členský stát nemůže odepřít rodinné přídavky zahraničnímu pracovníku – Judikatura
- Výsledky podnikových insolvencí v roce 2024 neukazují výrazný nárůst – Svět práva