Rozhovor
Jitka Chizzola stojí v čele společnosti D.A.S. právní ochrana, která už více než tři dekády pomáhá lidem řešit právní problémy, na něž by si sami možná ani netroufli. D.A.S., jakožto největší specializovaná pojišťovna právní ochrany v České republice, poskytuje svým klientům profesionální právní podporu v nejrůznějších životních i podnikatelských situacích. Pod vedením paní Jitky Chizzola se D.A.S. stala synonymem pro dostupnou a efektivní právní pomoc. V rozhovoru pro Advokátní deník jsme hovořily o tom, proč je prevence lepší než soudní tahanice, jaké výzvy přináší digitalizace, i o tom, jaké místo má ve firmě lidskost a důvěra.
D.A.S. patří mezi lídry v oblasti právní ochrany v České republice. Co podle Vás stojí za úspěchem společnosti?
Na trhu působíme již více než 30 let a za tu dobu jsme si vybudovali silnou pozici díky kvalitním službám. K tomu nám od počátku pomáhá velmi dobrá spolupráce s českými i zahraničními advokáty. Dodržujeme pravidlo podle § 17 zákona č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví. Klient si může zvolit advokáta a předat mu svou právní věc. Za třicet let spolupráce se mezi advokáty a naší společností vybudovalo silné partnerství. Předali jsme advokátům přes sto tisíc případů a zaplatili jsme na odměnách více než miliardu korun. K úspěchu nám pomáhají dlouholetá zkušenost, specializace na právní ochranu a neustálé inovace.
Často říkáte, že „pomáháte lidem bránit svá práva“. Co to konkrétně znamená v praxi? Můžete uvést příklad situace, kdy vaše pomoc skutečně změnila někomu život?
V praxi to znamená, že poskytujeme právní poradenství a zastupování ve sporech, ať už se jedná o pracovní, rodinné nebo spotřebitelské záležitosti. Naše právní ochrana je široká a odvíjí se podle toho, jakou má klient pojistnou smlouvu. Nejvíce pojistných událostí, přes 50 %, se týká rodinného práva. Například jsme pomohli klientovi, který byl neprávem propuštěn z práce. Získal zpět své zaměstnání a finanční kompenzaci.
Právo bývá pro veřejnost často složité a nepřístupné. Jak D.A.S. usnadňuje lidem orientaci v právních otázkách?
Orientaci v právních otázkách usnadňujeme prostřednictvím našich online nástrojů, jako je například právní poradna na webu. A také za pomoci našich právníků, kteří jsou k dispozici 24 hodin 7 dní v týdnu na telefonní lince. Od roku 1998 poskytujeme našim klientům právní poradenství. Například pomáháme lidem na cestách, když mají autonehodu, nebo i v privátních záležitostech. Rychlá právní pomoc je při zastupování klienta základem úspěchu.
V současné době hraje stále větší roli digitalizace. Jaké moderní nástroje už dnes klienti D.A.S. mohou využívat a co chystáte do budoucna?
Klienti mohou využívat online právní poradnu, mobilní aplikaci pro rychlý přístup k právním radám a ke sledování stavu svých případů. Do budoucna plánujeme rozšíření těchto služeb o další digitální nástroje, které usnadní komunikaci a správu právních záležitostí. Připravujeme zlepšení, digitalizaci při posílání pošty od nás advokátům i od advokátů nám, automatické generování žádostí o zprávu o stavu věci a zjednodušení potvrzení přijetí mandátu od advokáta.
Jak v D.A.S. vnímáte vztah mezi právní ochranou a prevencí? Dá se díky vám problémům předcházet, než vůbec vzniknou?
Prevence je klíčovou součástí naší práce. Poskytujeme klientům rady a doporučení, jak se vyhnout právním problémům. Každá právní porada je vlastně vzdělávání našich klientů. Já bych si přála, aby se v právu a právních vědách více vzdělávalo již ve školách, a to na všech stupních. Jako občan mám svá práva i povinnosti, ale nikdo je prakticky nezná. Jsem přesvědčena, že prevence a vzdělávání předcházejí velkým nepříjemnostem.
Spolupráce mezi právníky, analytiky a obchodníky bývá klíčová. Jak podporujete týmovou kulturu napříč různými odděleními?
Jako lídr podporuji po celou svou kariéru týmovou práci a kulturu. Naše společnost má své Vize, Mise a Hodnoty a já dbám na to, aby se dodržovaly, a to prostřednictvím pravidelných týmových setkání, školení a teambuildingových aktivit. Důraz klademe na otevřenou komunikaci a sdílení znalostí mezi jednotlivými odděleními.
Jak se proměňují potřeby klientů v oblasti právní ochrany? Vnímáte rozdíl mezi jednotlivci a firmami, nebo mezi různými generacemi?
Potřeby klientů se neustále vyvíjejí. Jednotlivci často potřebují pomoc s každodenními právními problémy, zatímco firmy hledají komplexní právní ochranu pro své podnikání. Rozdíly vnímáme i mezi generacemi, kdy mladší lidé častěji využívají digitální nástroje, více se ptají a chtějí vědět více podrobností.
Pracujete na případech napříč celou republikou. Které oblasti práva jsou v současnosti nejvíce žádané a proč myslíte, že tomu tak je?
Nejvíce žádané jsou oblasti pracovního práva, rodinného práva a spotřebitelských sporů. To je dáno rostoucími nároky na pracovní podmínky, změnami v rodinných strukturách a zvýšenou spotřebitelskou aktivitou.
Práce v právní ochraně je nejen odborná, ale i lidsky náročná. Co Vám osobně dává v této práci největší smysl nebo radost?
Největší smysl a radost nám i mně osobně přináší možnost pomáhat lidem v obtížných situacích a vidět, jak naše práce přináší konkrétní pozitivní výsledky v jejich životě. Velkou radost jsme zažili loni, kdy jsme zastupovali naše klienty z řad zdravotního personálu. Tito lidé v době covidu nehleděli na pracovní dobu a za ty dva roky měli hodně přesčasů. Byli to současně klienti odborového svazu OSZSP, se kterým máme smlouvu. Na konci května 2024 se začaly objevovat první případy v souvislosti s rozhodnutím NS 21 Cdo 2044/2023-115 ze dne 23. 4. 2024, které se týkalo tzv. covid odměn pro „zdravotníky“, resp. za druhou vlnu v roce 2021. Ty sice byly vyplaceny, ale nebyly zahrnuty do mezd, tzn. že následné náhrady (typicky za dovolenou) byly počítány z nižšího průměru. To je ona škoda, jak i uznal Nejvyšší soud. Pomohli jsme celkem 705 klientům. Hodnota těchto případů je více než 24 milionů korun. Komunikovali jsme s každým klientem zvlášť a připravovali ve velké rychlosti podklady na soud. Hrozilo totiž tříleté promlčení. Zde je vidět, jak je právní ochrana důležitá. Máte silného partnera i advokáty, kteří se o vás postarají a pomohou.
A na závěr – jaká je podle Vás budoucnost právní pomoci v Česku? Na co by se lidé i firmy měli v následujících letech připravit?
Budoucnost právní pomoci v Česku vidíme v dalším rozvoji digitalizace a dostupnosti právních služeb. Lidé i firmy by se měli připravit na větší využívání online nástrojů a automatizovaných systémů pro řešení právních problémů. Jak jsem již uvedla, hodně důležitá je prevence a vzdělávání. A také je důležité nebát se bránit svá práva.
Děkuji za rozhovor!
Hana Rýdlová, šéfredaktorka Bulletinu advokacie a Advokátního deníku
Foto: archiv Jitky Chizzola
Související články
- Nastartujte svou profesní kariéru s titulem Talent roku Právníka roku 2024 – Advokacie
- Trh s kryptoaktivy dostane zákonná pravidla, návrh schválila sněmovna – Legislativa
- Cenu zmocněnkyně vlády pro lidská práva převzalo na dvacet lidí a projektů – Svět práva
- Robert Němec přivítal do advokacie jedenáct nových kolegyň a kolegů – Advokacie
- Policisté rozdali loni v centru Prahy kvůli pyrotechnice přes 90 pokut – Svět práva
- Výbor pro sociální politiku: Flexinovela zákoníku práce? Ano, ale s úpravami – Legislativa