(+420) 731 001 877 makler@tomaskopa.cz
SD EU k právům cestujících v letecké dopravě a prokázání rezervace pro let – Judikatura

SD EU k právům cestujících v letecké dopravě a prokázání rezervace pro let – Judikatura

Reklama
Reklama

Soudní dvůr EU zveřejnil 6. března rozsudek ve věci C-20/24 | [Cymdek] týkající se práva cestujících v letecké dopravě. Palubní vstupenka může stačit k prokázání potvrzené rezervace pro určitý let. Skutečnost, že cenu za zájezd v rámci souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy, který zahrnoval let, zaplatila třetí osoba, nevylučuje právo na náhradu škody v případě významného zpoždění letu.

 

Letecký dopravce nabízející charterové lety uzavřel smlouvu s provozovatelem souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy. Podle této smlouvy dopravce provozoval v konkrétních termínech lety, na které tento provozovatel souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy poté, co lety zaplatil, prodával cestujícím v letecké dopravě letenky.

Dva cestující v letecké dopravě uskutečnili zájezd v rámci souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy, který zahrnoval let z Tenerife do Varšavy při příletu zpožděný o více než 22 hodin. Smlouva o souboru služeb byla uzavřena mezi třetí společností, jménem těchto cestujících, a uvedeným provozovatelem souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy.

Dotyční cestující požadovali po leteckém dopravci náhradu škody na základě unijního práva. Tento letecký dopravce tuto náhradu škody odmítl poskytnout. Tito cestující totiž podle něj neměli potvrzenou a zaplacenou rezervaci na tento let a kopie palubních vstupenek nejsou v tomto ohledu dostačující. Podle tohoto dopravce zájezd těchto cestujících v rámci souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy zaplatila třetí společnost za zvýhodněných podmínek. Uvedení cestující tedy cestovali bezúplatně nebo za snížené ceny, což vylučuje jejich nárok na náhradu škody.

Polský soud, kterému tito cestující věc předložili, položil Soudnímu dvoru předběžné otázky. Klade si otázku, zda by uvedení cestující měli získat náhradu škody s ohledem na unijní právo, na rozdíl od stanoviska leteckého dopravce.

Soudní dvůr odpověděl na tuto otázku kladně.

Má za to, že palubní vstupenka může představovat jiný důkaz, který udává, že rezervace byla leteckým dopravcem nebo provozovatelem souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy pro dotčený let přijata a evidována. Vyjma mimořádných situací je tak třeba mít za to, že cestující, kteří se přihlásili k přepravě a uskutečnili dotčený let, přičemž měli pro tento let palubní vstupenku, měli potvrzenou rezervaci na tento let.

Soudní dvůr navíc neměl za to, že dotčení cestující cestovali bezúplatně nebo za snížené ceny, které nejsou veřejnosti přímo nebo nepřímo dostupné. Taková situace by nastala pouze v případě, že by jim takovou možnost povolil samotný letecký dopravce. Skutečnost, že třetí osoba zaplatila cenu za zájezd v rámci souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy provozovateli souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy, a že tento provozovatel následně zaplatil cenu letu leteckému dopravci v souladu s tržními podmínkami, tudíž nebrání tomu, aby cestující měli nárok na náhradu škody.

Soudní dvůr rovněž uvedl, že přísluší leteckému dopravci, aby podle podmínek stanovených vnitrostátním právem prokázal, že cestující cestoval bezúplatně nebo za takové snížené ceny.

 

Úplné znění rozsudku, a případně jeho shrnutí jsou zveřejněny na internetové stránce CURIA v den vyhlášení.

 

Zdroj: SDEU
Foto: pixabay.com

0/5 (0 Reviews)
Reklama
Reklama
Odebírat články (NEWSLETTER)....nebojte žádný SPAM, ruku na to
Reklama
Reklama