(+420) 731 001 877 makler@tomaskopa.cz
Unie obhájců ČR se vyjádřila k návrhu tzv. dětského certifikátu – °

Unie obhájců ČR se vyjádřila k návrhu tzv. dětského certifikátu – °

Reklama
Reklama

Poslanecká sněmovna v těchto dnech projednává vládní novelu trestního zákoníku, trestního řádu a souvisejících předpisů (tisk 861/0). Unie obhájců ČR zaujala stanovisko k pozměňovacímu návrhu skupiny poslanců vedené Barborou Urbanovou, který se týká zavedení tzv. evidence skutečností důležitých pro práci s dětmi, známé jako „dětský certifikát“. Unie obhájců plně podporuje zvýšení ochrany dětí před pachateli sexuálních a násilných trestných činů, současně však upozorňuje na závažné právní nedostatky navrhované úpravy.

Předložený návrh fakticky zavádí novou trestní sankci v podobě znemožnění výkonu určitých zaměstnání, povolání či funkcí. Tím se však dostává do přímého rozporu s ústavními principy právního státu, zejména s článkem 39 Listiny základních práv a svobod, podle něhož „jen zákon stanoví, které jednání je trestným činem a jaký trest, jakož i jaké jiné újmy na právech nebo majetku, lze za jeho spáchání uložit.“

Zvlášť problematická je navrhovaná zpětná evidence pachatelů odsouzených od roku 2005, jejichž tresty již byly zahlazeny. Podle údajů UOČR by se tato retroaktivní evidence mohla týkat 20 – 25 tisíc osob. Takový postup porušuje princip právní jistoty a zákaz retroaktivity, který je základním znakem materiálního právního státu.

Návrh obsahuje i další nedostatky, především nesystematický výběr trestných činů. Zatímco děti mají být chráněny před pachateli vražd a těžkých ublížení na zdraví, paradoxně nejsou stejně chráněny před těmi, kdo děti mučí či je berou jako rukojmí. Podobně jsou chráněny před pachateli pohlavního zneužití, nikoliv však před těmi, kdo dětem odebírají orgány nebo je zneužívají k výrobě pornografie. Ochrana zcela chybí před distributory drog zaměřujícími se na děti.

Navíc výpis z evidence bude obsahovat pouze označení soudu a spisovou značku, bez rozlišení, zda byl trestný čin spáchán na dítěti či dospělém, nebo zda šlo o násilný či sexuální delikt. Seznam zaměstnání a činností, pro něž bude certifikát vyžadován, zahrnuje i ty, při nichž ke kontaktu s dětmi dochází minimálně nebo vůbec.

Závěrem svého stanoviska UOČR navrhla změny navržené právní úpravy v následujících bodech:

  • UOČR doporučuje otevřeně přiznat, že jde o trestní sankci, a přesunout úpravu do trestního zákoníku jako nový trest zákazu práce s dětmi, a to na podstatně delší dobu (včetně případného zákazu práce s dětmi na doživotí);
  • UOČR doporučuje přehodnotit seznam trestných činů v § 9d tak, aby skutečně chránil děti před relevantními pachateli;
  • UOČR doporučuje vypustit zpětnou evidenci pachatelů se zahlazeným odsouzením jako protiústavní;
  • UOČR doporučuje zavést povinné ukládání trestu zákazu práce s dětmi pachatelům úmyslných trestných činů spáchaných na dětech, u ostatních svěřit jeho uložení soudu;
  • UOČR doporučuje upravit podmínky uzavření dohody o vině a trestu tak, aby nebyl ovlivněn její základní princip;
  • UOČR doporučuje revidovat plošný seznam zaměstnání a činností, jež nebude možné vykonávat, aby zahrnoval jen ty s přímým a pravidelným kontaktem s dětmi;
  • UOČR doporučuje doplnit výpis z evidence o údaj, zda byl trestný čin spáchán na dítěti či nikoliv

Unie obhájců ČR je připravena poskytnout zákonodárcům svou odbornou součinnost při hledání řešení, které účinně ochrání děti a současně bude respektovat ústavní principy právního státu. Plný text stanoviska je k dispozici zde.

Zdroj: UOČR

0/5 (0 Reviews)
Reklama
Reklama
Odebírat články (NEWSLETTER)....nebojte žádný SPAM, ruku na to
Reklama
Reklama