(+420) 731 001 877 makler@tomaskopa.cz
Zásadní změny v předpisech upravujících konání sněmu České advokátní komory – Advokacie

Zásadní změny v předpisech upravujících konání sněmu České advokátní komory – Advokacie

Reklama
Reklama

Představenstvo České advokátní komory na svém jednání dne 8. 4. 2025 schválilo zásadní změny v předpisech upravujících přípravu a průběh sněmu jakožto nejvyššího orgánu Komory. Konkrétně jde o novelu stálého volebního řádu ČAK, jednacího řádu sněmu ČAK a organizačního řádu ČAK. Ačkoli se jedná o předpisy, jejichž přijetí je zákonem o advokacii vyhrazeno sněmu (viz § 43 zákona o advokacii), novela zákona o advokacii provedená zákonem č. 73/2025 Sb. v přechodných ustanoveních (viz čl. II bod 2 cit. zákona) umožnila představenstvu přijmout změny dotčených předpisů tak, aby se již příští sněm mohl konat tzv. hybridní formou, tj. nejen za osobní účasti advokátů v místě konání sněmu, ale také distančním způsobem, tj. online.

 

Jde o důsledek situace v roce 2021, kdy s ohledem na probíhající covidovou pandemii a neustále se měnící protiepidemická opatření nebylo jisté, zda se bude moci 8. sněm vůbec konat. Tím by se Komora dostala do složité situace, neboť bez konání sněmu by pozbyla veškerých volených orgánů, jejichž čtyřleté funkční období by v mezidobí skončilo.

Z tohoto důvodu iniciovala Komora změnu zákona o advokacii, na jejímž základě je připuštěna možnost konání sněmu online, resp., kombinovaným způsobem.

 

Změna stálého volebního řádu ČAK

Nejzásadnější změnu doznala samotná volba členů a náhradníků volených orgánů Komory, tj. představenstva, kontrolní rady, kárné komise a odvolací kárné komise. Dosavadní vyplňování listinných hlasovacích lístků a jejich vhazování do volebních uren v místě konání sněmu, jakož i následné mechanické sčítání hlasovacích lístků, bylo nahrazeno elektronickým hlasovacím systémem. Jde o elektronický nástroj, který po přihlášení advokáta prostřednictvím Portálu ČAK (https://portal.cak.cz/login) nabídne advokátovi v den konání sněmu možnost vyplnit a odeslat hlasovací lístek do jednotlivých orgánů Komory. Odpadá tedy povinná registrace advokátů v místě konání sněmu za účelem vydání hlasovacích lístků, jejich následné vyplnění a vhození do volební urny, to vše s rizikem neplatností hlasu při překročení maximálního přípustného počtu označených kandidátů na daném lístku.

Nově bude advokát vyplňovat elektronický hlasovací lístek jednoduchým označením vybraného kandidáta (resp. kandidátů) s tím, že elektronický hlasovací systém neumožní odevzdání neplatného hlasu, neboť bude hlídat maximální povolený počet kandidátů, pro které advokát hlasuje. Současně neumožní ani odevzdání prázdného hlasovacího lístku, neboť nevyplněný hlasovací lístek by byl neplatný. Tímto způsobem advokát označí vybrané kandidáty do všech čtyřech volených orgánů Komory a následně vyplněné hlasovací lístky odešle k automatickému sečtení. Výsledky voleb tak bude volební komise znát již bezprostředně po skončení doby hlasování, neboť odpadne dosavadní mechanické sčítání hlasů z listinných hlasovacích lístků.

Volby proběhnou obdobně jako dle předchozí úpravy v době, kterou na začátku sněmu určí předsednictvo sněmu. Vyplnit a odeslat hlasovací lístek tak bude nutné během této doby – po jejím skončení již nebude možné vyplněné hlasovací lístky odeslat. Pokud by elektronický hlasovací systém nemohl vzhledem k nepředvídatelným okolnostem po určitou dobu plnit svůj účel, rozhodne předsednictvo sněmu na návrh volební komise o prodloužení doby hlasování tak, aby byla zachována regulérnost voleb. Pokud by však např. v důsledku kybernetického útoku nebo jiné výjimečné události došlo k narušení regulérnosti voleb jako takových, vysloví předsednictvo na návrh volební komise neplatnost voleb s tím, že v takovém případě se bude volba opakovat. Opakovaná volba by se následně konala v době určené představenstvem s tím, že ostatní pravidla by se použila analogicky.

Osobně přítomným advokátům, kteří nebudou z jakéhokoli důvodu schopni použít pro přístup do elektronického hlasovacího systému vlastní zařízení (mobilní telefon, tablet, notebook atp.), umožní Komora výkon aktivního volebního práva prostřednictvím zařízení instalovaných v místě konání sněmu. Podrobný videonávod, jak se přihlásit do elektronického hlasovacího systému, jak vyplnit a odevzdat elektronické hlasovací lístky, již Komora zveřejnila na svém webu, v Advokátním deníku a na sociálních sítích.

Jak můžete s přípravou zdárného průběhu sněmu pomoci právě Vy?

Zapojte se 15. dubna 2025 do testování elektronického volebního systému. Kdykoli mezi 9 a 16 hodinou se přihlaste na https://portal.cak.cz/login, klikněte na odkaz „Volby“ a hlasujte!

Podrobný manuál naleznete ZDE nebo ZDE.

 

Požadavky na minimální konfiguraci softwaru pro přístup k elektronickému hlasovacímu systému ČAK jsou následující:

  1. Desktopová verze:

Operační systém Microsoft Windows 7 a novější, internetový prohlížeč Google Chrome, Microsoft Edge či Mozilla Firefox v nejnovějších verzích

V případě užití operačního systému MacOS se jedná o verzi 13.0 a novější, internetové prohlížeče Safari, Google Chrome, Microsoft Edge či Mozilla Firefox v nejnovějších verzích.

Doporučené je mít operační systém plně aktualizovaný.

  1. Mobilní verze:

iOS (iPadOS) 16 a novější, internetový prohlížeč Safari, Google Chrome či Mozilla Firefox

Android 9 a novější, internetový prohlížeč Google Chrome či Mozilla Firefox

 

Prostředky pro elektronickou identifikaci pro účely autorizace advokáta pro přístup k elektronickému hlasovacímu systému ČAK jsou totožné se způsoby přihlašování do zabezpečené zóny Portálu ČAK a jsou následující:

  1. přihlášení přes Datovou schránku
  2. přihlášení přes BankID
  3. přihlášení pomocí Identity občana (zahrnující například Mobilní klíč eGovernmentu, eObčanka, NIA ID, IIG).

 

Změna jednacího řádu sněmu ČAK

Obdobně jako v minulých letech bude dění v místě konání sněmu vysíláno online prostřednictvím živého streamu, což umožní advokátům sledovat dění na sněmu distančním způsobem. Zásadní změna se však dotkne způsobu, jakým advokáti hlasují o jednotlivých usneseních sněmu. Doposud se hlasovalo zvednutím ruky, což by však znemožňovalo započítat hlasy těch advokátů, kteří by se sněmu nemohli z nejrůznějších důvodů osobně zúčastnit. Proto bude nově veškeré hlasování probíhat prostřednictvím elektronického hlasovacího systému, a to bez ohledu na to, zda se advokáti zúčastní směnu osobně nebo online. Do elektronického hlasovacího systému se bude advokát přihlašovat prostřednictvím uživatelského jména a hesla, které všem advokátům zašle vybraný dodavatel elektronického hlasovacího systému. Po přihlášení do systému se každému advokátovi zobrazí jednotlivá usnesení, o kterých dá předsednictvo sněmu hlasovat s tím, že advokát u daného hlasování zvolí „pro“, „proti“ nebo „zdržel se“. Systém následně sečte odevzdané hlasy a umožní předsednictvu sněmu po skončení doby pro příslušné hlasování oznámit sněmu výsledky hlasování, tj. zda byl návrh usnesení představenstva přijat či nikoli.

Obdobně jako v případě voleb umožní Komora osobně přítomným advokátům, kteří nebudou z jakéhokoli důvodu schopni pro přístup do elektronického hlasovacího systému použít vlastní zařízení (mobilní telefon, tablet, notebook atp.), použít pro výkon hlasovacího práva zařízení dostupná v místě konání sněmu. Podrobné návody, jak se do elektronického hlasovacího systému přihlásit a jak hlasovat pro jednotlivá usnesení sněmu, zveřejní Komora na svých webových stránkách v dostatečném předstihu před konáním sněmu, případě jiným vhodným způsobem (Bulletin advokacie, Advokátní deník, sociální sítě).

Jediný rozdíl mezi postavením advokátů osobně přítomných na sněmu a advokátů, kteří se sněmu zúčastní online, je v možnosti vystoupení v rozpravě a v podání faktické poznámky. Tyto možnosti zůstávají zachovány pouze pro osobně zúčastněné advokáty, neboť není technicky rozumně možné zajistit, aby kterýkoli z (aktuálně) 14 808 advokátů oprávněných hlasovat mohl na sněmu vystoupit prostřednictvím videokonference.

 

Požadavky na minimální konfiguraci softwaru pro přístup k elektronickému hlasovacímu systému ČAK jsou následující:

  1. Desktopová verze:

Operační systém Microsoft Windows 7 a novější, internetový prohlížeč Google Chrome, Microsoft Edge či Mozilla Firefox v nejnovějších verzích

V případě užití operačního systému MacOS se jedná o verzi 13.0 a novější, internetové prohlížeče Safari, Google Chrome, Microsoft Edge či Mozilla Firefox v nejnovějších verzích.

Doporučené je mít operační systém plně aktualizovaný.

  1. Mobilní verze:

iOS (iPadOS) 16 a novější, internetový prohlížeč Safari, Google Chrome či Mozilla Firefox

Android 9 a novější, internetový prohlížeč Google Chrome či Mozilla Firefox

 

Změna organizačního řádu ČAK

Nejzásadnější změnou týkající se organizace sněmu jsou nová pravidla pro předkládání pozměňovacích návrhů k návrhům usnesení sněmu, jde-li o stavovský předpis, jednací řád sněmu nebo stálý volební řád, popř. má-li se uložit představenstvu podporovat konkrétní změnu zákona o advokacii či dalších právních předpisů, které stanoví práva a povinnosti advokátů. Ve všech těchto případech je nově stanoveno, že tyto pozměňovací návrhy lze podávat pouze předem, a to ve lhůtě do jednoho týdne přede dnem konání sněmu. Není tedy možné předkládání pozměňovacích návrhů ke shora uvedeným usnesením až během konání sněmu, neboť je nutné zajistit, aby se s návrhy i pozměňovacími návrhy mohli předem seznámit rovněž advokáti, kteří se neúčastní sněmu osobně, ale distančně. Lhůta a způsob pro podávání shora uvedených návrhů usnesení sněmu přitom zůstaly zachovány – návrhy se podávají tajemníkovi Komory nejpozději 2 měsíce přede dnem konání sněmu, tj. do 3. srpna 2025. Předseda je povinen tyto návrhy zveřejnit na webu Komory nejpozději do jednoho měsíce před konáním sněmu, tedy do 3. září. Pokud by advokát hodlal k předloženým návrhům usnesení sněmu podat pozměňovací návrh, musí tak učinit k rukám tajemníka do jednoho týdne přede dnem konání sněmu, tj. do 26. září 2025, s tím, že předseda tyto pozměňovací návrhy zveřejní na webu Komory nejpozději jeden den před konáním sněmu, tj. 2. října 2025.

Znamená to, že přímo na sněmu již nelze podávat návrhy na přijetí usnesení sněmu, jde-li o stavovský předpis, ani taková usnesení sněmu, kterými se má představenstvu uložit podporovat konkrétní změnu zákona o advokacii či dalších právních předpisů, které stanoví práva a povinnosti advokátů. Stejně tak není možné přímo na sněmu uplatňovat pozměňovací návrhy k těmto usnesením.

Podstatnou změnou provedenou zákonem č. 73/2025 Sb. je rovněž možnost přijímání usnesení sněmu mimo jeho zasedání, tedy per rollam. Umožní to, aby sněm přijal stavovský předpis nebo jiné usnesení sněmu v mezidobí mezi konáním dvou řádných sněmů. Podmínky nově stanoví organizační řád, a to tak, že návrh usnesení sněmu je oprávněn podat ten, komu zákon umožňuje svolání sněmu, tj. představenstvo, kontrolní rada nebo třetina advokátů. Návrh na přijetí usnesení sněmu mimo zasedání musí obsahovat plné znění navrženého usnesení včetně odůvodnění; předseda následně zajistí publikaci návrhu usnesení na webových stránkách Komory, popřípadě i jiným vhodným způsobem (Bulletin advokacie, Advokátní deník, sociální sítě atp.). Usnesení je přijato, pokud s ním ve lhůtě k vyjádření vyslovila souhlas většina všech hlasujících advokátů. Lhůta k vyjádření nesmí být kratší než 7 dnů a její začátek oznámí předseda ve Věstníku nejméně jeden měsíc předem. Hlasování proběhne obdobným způsobem jako při hlasování na sněmu, tj. advokát prostřednictvím elektronického hlasovacího systému odešle, zda je „pro“, „proti“ nebo „zdržel se“. Takto přijaté usnesení sněmu má stejné právní účinky jako usnesení sněmu přijaté sněmem svolaným dle zákona o advokacii.

 

Schválení změn přijatých představenstvem sněmem

Veškeré shora uvedené změny jednacího řádu sněmu, stálého volebního řádu a organizačního řádu provedené představenstvem jsou platné pro konání 9. sněmu, který je svolán na 3. října 2025. Pro jejich další trvání však sněm musí v souladu s čl. II bodem 2 zákona č. 73/2025 Sb. tyto změny dodatečně schválit, jinak pozbudou platnosti. Jde o opatření, kterým se v maximální míře vychází vstříc možnosti konat již příští sněm online, tedy bez nutnosti nejprve svolat sněm, který by schválil pravidla pro konání online sněmu, ovšem při respektování toho, že zákon svěřuje přijímání těchto předpisů sněmu a nikoli představenstvu. Pokud sněm změnu některého z těchto předpisů neschválí, měl by zároveň přijmout vlastní změny daného předpisu tak, aby byly účinné pro konání následujících sněmů, neboť bez toho by vzniklo legislativní vakuum.

 

JUDr. Johan Justoň, vedoucí Odboru vnější a vnitřní legislativy ČAK
Foto: redakce AD

 

0/5 (0 Reviews)
Reklama
Reklama
Odebírat články (NEWSLETTER)....nebojte žádný SPAM, ruku na to
Reklama
Reklama